lørdag 1. august 2009

Umoralsk, reinspikka idioti.

Sherpaene som reddet Jarle Trå ned fra Mount Everest ble lovet betaling, hvilket de ennå ikke har fått.



Disse fattige folkene risikerer liv og lemmer for rike tullingers ærgjerrighet, forfengelighet og egoisme.



Hele denne historien stinker og hvis det sherpaen forteller stemmer, vel da blir jo egentlig Trå en bløffmaker.



Ifølge Trå gikk han selv ned til 6400m, dette står i sterk kontrast til sherpaens historie om at Trå ble funnet av sherpaer på 8300m og hadde de ikke funnet han så hadde han ikke vært i live i dag.



Trå hadde et mislykket forsøk på å nå toppen alene og uten oksygen bak seg, sherpaen beskriver Trå som en sterk og god mann, og meget heldig.



Sherpaen sier dette om å bestige Mount Everest uten oksygen: "Du må stole på flaks. Det er gambling. Nærmest et selvmordsoppdrag."



Hva er det som får folk til å gi seg ut på noe slikt? Uten forsikring og et tilstrekkelig støtteapparat?



Egoisme syns jeg er et greit stikkord.

18 kommentarer:

  1. Jeg synes hele historien vitner om en ego-sentrisitet og selvoptatthet som bare er forstemmende og nedslående. Hvis han i tillegg bløffer er det bare ynkelig. Det er synd at han er blitt lemlestet for livet, men helse kronene våre har mange andre formål også. Til folk som gjør sitt beste og ikke setter hele verden i sving for å "realisere drømmene sine".

    SvarSlett
  2. Sherpaen virker troverdig, Trå gjør ikke.

    SvarSlett
  3. Ærgjerrighet - Forfengelighet - Egoisme = en idiot...!!!!

    SvarSlett
  4. Trå er en idiot..noe mer er det ikke å si om det..!!

    SvarSlett
  5. JARLE TRÅ....
    Er artikkelen i Dagbladet korrekt... ja da har du driti på draget og itillegg ingen respekt for de menneskene som virkelig hjalp deg!
    Din merkevare www.jarletrå.com er avsporet... Hvem vil dra på tur med en bløffmaker...

    Er du "voksen" stå frem i Media og forklar det du husker og ikke minst gjør økonomisk opp med Sherparne som sårt trenger sine inntekter.

    Forøvrig ønskes du alt vel og fremgang med helsa.

    GOD BEDRING!

    Helsing vestlending og Vossafrelst :)

    SvarSlett
  6. Kva er det Jarle Trå har sagt som ikkje stemmer overens med denne artikkelen, og dermed gjer han til ein bløffmakar?

    Og då vil eg understreke at det ikkje er han som har lova betaling til sherpaene som gjekk opp att på fjellet. Men eg tvilar ikkje på at han vil gjere opp for det også.

    Trå har jo også sagt at han vil stå fram i media etter kvart, men for augneblikket er han oppteken med å komme seg att etter at både fingrar og tær har blitt amputert. Det må da jaggu meg folk skjønne.

    Eg vil tusen gonger heller at skattepengane mine går til å redde folk som gjer noko med livet sitt enn alle skattesnyltarane som ikkje gidd flytte ræva si ut av sofaen. Det er dei som kostar samfunnet pengar. Ikkje Jarle Trå.

    SvarSlett
  7. Enda en idiot..!!

    SvarSlett
  8. jeg foreslår at vi skal kreve forsikring fra alle som røyker, alle som drikker, alle som klatrer opp i en stige for å male huset (som ikke normalt sett klatrer i stiger), alle som prøver seg på en 360 på big jumpen i hemsedal uten å kunne legge frem bevis på at det ikke KAN gå galt... osv osv.

    hva faen er det dette dreier seg om? noen tusenlapper til en man som faktisk finner på noe spennende, og som hele tiden har sagt han skal dekke kostnadene?

    det kostet staten 100 tusen, da jeg røyk korsbåndet mitt i utlandet. det er det ingen som kommenterer i media...

    SvarSlett
  9. Det er ett fåtall i Norge som "gjør sitt beste", og som får helsepenger! Er vel heller dem som spiser seg overvektige, eller de som ikke trener å holder kroppen sunn og frisk og de som røyker å får KOLS eller kreft som bruker opp helsepengene våre. Så mye penger som Norge har, kunne de like godt brukt penger på en fjellklatrer i nød, som en som har røyket hele livet og som trenger hjelp når man har fått kreft!

    Det er like egosentrisk å røyke spør du meg, og veldig unødvendig! Da er det bedre å prøve å realisere drømmen sin, en ekte drøm, ikke drømmen om å bli sjef på jobben!

    Uansett om det handler om å sette andre mennesker i fare, det gjør man også når man kjører til jobben trøtt, men mange gjør det uansett, uten at de tenker på at de kan sovne å kollidere med andre!

    Jarle Trå er ikke en helt i mine øyne, med heller ikke mann som skal kritiseres.. Han ba ikke om hjelp, men fikk det..

    Han var heldig sann sett!

    SvarSlett
  10. Nattens "innlegg" virker fabrikkkprodusert eller fra en annen planet... Useriøst vissvass...

    La Jarle Trå (JT) få tenke seg om og itillegg få roet ned smertene etter amputasjonene. Tar det som en selvfølge at der kommer et seriøst, veloverveid innlegg fra JT når formen er stabil. Etterklokskapen er alltid best, tror vi... Lærdom må jo bli ha orden i sakene før utfordringer i naturen settes ut i livet..
    Når det gjelder JT "reiseselskap", la nå det være i diskusjonen rundt hans tur.

    Forøvrig håper jeg hans "venner" som legen m fl har lært av denne "historien"

    Velkommen til Vossafjella :)

    SvarSlett
  11. for min del kunne han blitt liggende der oppe! er man så idiot og prøver å leke helt,så fortjener man ikke å bli reddet!hva fornuftig prøver han å gjøre med livet? ingen helt i mine øyne!

    SvarSlett
  12. Bra han mister tær og fingre,kanskje det gir andre en lærepenge!

    SvarSlett
  13. Trå er tydeligvis en mann med mye penger siden han drar ut av landet uten forsikring...

    SvarSlett
  14. Hvis man ikke forventer å få hjelp, hvorfor klage når man ikke får det??
    Trå er en heldig mann så fikk så god hjelp, både fra sherpaen og UD.

    SvarSlett
  15. Jarle trås versjon av historien (som ikke stemmer overens med hva sherpaene sier) bør vurderes utifra hvilken mulighet han har til å kunne gjenngi hva som faktisk hendte, han hadde da han ble funnet vært uten tilstrekelig oksygen i flere døgn, han vet ikke selv om han kom opp på toppungtet eller ikke, det er konsekvensen av å klatre med hjernekapasiteten (og livet) som innsats.. han har ingen mulighet til å gjenngi noe annet en glimt av hele bildet.. han hadde ikke nok omløp i skallen til å kunne memorere noe videre..

    etter mine begrep så må en hvilken som helst knott gå seg vill og bort på fjellet, det som jeg mener er kritikkverdig er at jarle trå syntes det var greit å utsette andre mennesker (sherpaene) for akutt livsfare..

    SvarSlett
  16. Til forsvarere av støtte til 'folk som gjør noe med/i livet sitt'.

    Synes dere det er greit at BASE-hoppere som forulykker i trollveggen eller andre forbudte steder skal reddes for statens regning?

    Folk som padler og havner i havsnød i hav og streder som betegnes som hasardiøse?

    Turister i trøbbel på fjellet fordi de gikk opp i t-shirt og turnsko uten å sjekke været?

    Jackass-wannabes som forulykker i idiotiske stunts?

    Fallskjermhoppere i bakrus?

    Synes dere det er greit at disse har staten i ryggen når de ikke gidder å tegne forsikring og i tillegg neglisjerer råd fra eksperter?

    I så fall mistenker jeg dere for å ha vokst opp med rimelig store puter under armene...

    Kjipt for Jarle Trå at det gikk galt.
    Men slik sutring vi opplever fra hans kumpaner om hvor dårlig innsatsen til UD var når de satt føkkt oppi lia der, den kan de spare seg.
    "Vi er så tøffe, vi skal klatre verdens høyeste fjell. Uten hjelp. Nei vent, det gikk galt, HJEEEEEEELP!!!!!!!"

    Tro hvor tøffe de hadde vært i forkant, eller etterkant for den saks skyld, hvis det ikke fantes mobil/satelitt-tlf.

    Voks opp folkens, og god bedring til Jarle Trå!

    SvarSlett
  17. UD meg her og UD meg der.

    Jeg hadde akkurat spretta sjampisen siden mediastyret rundt Jarle Trå og hans idiotekspedisjon for å ta livet av seg hadde lagt seg. I en periode var jeg så grundig lei av trynet hans, fotografert i en eller annen sykeseng, at det er vanskelig å finne ord for det. Til denne dag skjønner jeg ikke hva som får folk til å tusle avgårde for å bestige et fjell. Langt mindre forstår jeg hvorfor de skal gjøre det på en måte som enhver - selv jeg - skjønner er farlig. Endelig skjønner jeg ikke hva mine skattepenger skal ha med eventyrlysten / de eventuelle suicidale tendensene til Jarle Trå å gjøre.

    Jeg synes en solid forsikring burde være et minste minimum for klatrere på adrenalinjakt i utlandet. Herr Trå kommer jo til å tjene penger på dette, foredrag alle veier, sikkert en bok eller ti og et par dokumentarer. Jeg regner det som høyst usannsynlig at UD kommer til å sende noen regning for de utgiftene de måtte hatt.

    Jeg siterer artikkelen:

    "Erichsrud, Nyquist og Grønnerøe mener at UD burde ha garantert for utgiftene og tatt redningsansvaret fra første stund."

    Det er kanskje noe med det mer urimelige jeg har hørt på denne siden av millenniet; *Hvorfor* skulle de vel det? Fordi Jarle Trå tilfeldigvis er Norsk? Fordi han gjør heder og ære på Nordmenn ved å bestige Mount Everest?

    Hele saken vitner om stor egoistisk arroganse fra de involverte, og kanskje store deler av klatremiljøet. Den siste tanken gjør jeg meg basert på de - fra nevnte miljø - jeg har diskutert saken med. De stemmer alle i samme kor: Det er - for utenforstående - umulig å forstå hva som er drivkraften for å klatre i fjell, det er en slags halvintellektuell gung-ho eliteklubb vi dødelige ikke skjønner oss på. Videre er det en selvfølgelighet og det aller minste man kan forvente, at den Norske stat skal spandere hjemturen når det går galt. Det er selvfølgelig mulig jeg har snakket med feil folk, men inntrykket jeg sitter med er ikke pent.

    Det er opp til hver enkelt hva man vil gjøre med livet sitt og hva man vil fylle det med. Det er med andre ord helt i orden å styre med BASE-hopp, fjellklatring og all mulig annen actionbaserte fritidssysler. Ansvarlighet er derimot et bra stikkord. Jeg tror ikke det hjelper å si det derimot. Det er vel ikke siste gang en eller annen surrer seg avgårde til et eller annet høyt fjell for å bevise sin manndom, men må krype slukøret ned - med den samme manndommen mellom bena. (Eller amputert)

    Den siste idiot er antagelig ikke dau.

    SvarSlett
  18. Mange idioter her ja.....

    SvarSlett