fredag 31. juli 2009

Full city på grunn, miljøkatastrofe på trappene.

Full City, et Panama registrert skip er på grunn ved Langesund, skipet er lastet med 1120 tonn olje. Skipet har en asiatisk besetning, det er ennå ikke bekreftet om det er nordmenn ombord.

Av et mannskap på 23 er mesteparten evakuert, resten prøver å stoppe oljelekkasjen og berge skipet.

Det ser kritisk ut og skipet vil sannsynlig vis gå ned mener hovedredningssentralen men besetningen skal ikke være i fare.

En spør seg med tanke på gårsdagens stormvarsel om skipet burde søkt havn tidligere, eventuellt blitt værende i åpen sjø, dette ser dessverre ut til å kunne bli en miljøkatastrofe.

Hvem tror dere får regningen for opprydding?

VG

DB

TV2

Riks24

Oljen sprer seg raskt nå og brannmenn prøver å redde Rognestranda

Fugler fanget i oljesøl.
Det er nå betydlige oljeutslipp.



Skipet sendte ikke ut nødmelding men avslo først assistanse. Dette virker jo en "smule" uansvarlig, det er heller ikke lett å ha en kommunikasjon med besetning og kaptein nå da de for det meste er kinesisk, og i tillegg naturlig nok sterkt preget av hendelsen.

Mannskapet skjønte ikke alvoret og merket ikke at de var i ferd med å gå på grunn.

Det vil ta tid å rydde opp dette og WWF anslår rundt 8000 døde sjøfugl.
Været i området er også dårlig, noe som gjør det vanskelig å få ut oljelenser.

TV2 melder om en alvorlig og uoversiktlig situasjon, det er vanskelig å si hvor stort område som blir berørt av oljesølet og ikke minst hvor oljen kommer til land.

VG melder om et brudepar som får bryllup ødelagt, brudeparet på sin side sier det er først og fremst synd for den vakre naturen og dyrelivet. Et bryllup blekner egentlig i slike forhold selv om det selvsagt er viktig for de to det gjelder.

TV2 sier at utslippet har stoppet opp, det er uklart hvor mye olje som har sluppet ut men det er fortsatt mye olje igjen ombord. Stemmer dette så er det jo en gladmelding :)


Nå går Solheim ut i media og lover styrket beredskap, litt som å lukke stalldøra etter hesten har stukket men bedre sent ann aldri.

Viltnemnda vil avlive mellom 150 og 200 tilgriset sjøfugl lørdag, en etterlyste tidligere jegere som kunne hjelpe til.

Norsk ornitologisk forening og WWF raser mot avliving av tilgriset sjøfugl, Norges Miljøvernforbund med Oddekalv i spissen er enig i viltnemndas avgjørelse om å iverksette avliving.

Tykkolje sett så langt sør som Risør, rapporter sier at opptil 200 tonn med olje har lekket ut, ille nok i grunn men det kunne vært mye værre.

WWF begynner fuglevasking neste uke, til dess får de vel bare lide siden avliving er så forferdelig? Kjenner jeg er litt oppgitt over denne gjengen.

Solheim roper varsko og betegner dette som en miljøkatastrofe, fiskeriminister Helga Pedersen fastslo tidligere at oljevernberedskapen langs kysten er tilfredstillende.
Hva? Snakker disse to i lag?
Kjenner jeg blir ikke bare oppgitt men faktisk forbannet over slik blendende inkompetanse.

Forsikringsoppgjør på 200 mill.

Fuglevaskeriet skal være operativt mandag og det blir nå slutt på å skyte tilgriset fugl.
Forberedelsene til fuglevasking er i full gang.


Kapteinen kan bli siktet for brudd på forurensingsloven.

Kapteinen er siktet for grov uaktsomhet, skulle bare mangle når en ikke varsler om at båten har slitt seg og er i drift.

NIVA mener det kan ta 15 år før alt er normalt igjen, det setter ting litt i perspektiv, det er ikke "bare litt olje".
Båtfolk bryter lenser for å komme til og fra hytte og olje slipper utenfor avsperringene. Tankeløse tullinger, en trenger ikke gjøre arbeidet vanskeligere.

Beredskapsrådgiver mener det er bra katastrofen skjedde på østlandet, i nærheten av politikerene, han mener det er det som skal til for at politikerene tar dette på alvor.

Han har nok et poeng.

Skadene etter utslippet mindre enn først antatt.

32 kommentarer:

  1. skattebetalerene

    SvarSlett
  2. Siden det er i norskt farvann, er det natrulig at Norge og norske skattebetalere tar regningen. Slike hendelser må vi regne med kan skje, dersom vi ønsker handel av billige varer fra utlandet.

    Vi bør heller fokusere på å finne en mer effektiv måte å rydde opp slikt søl på.

    SvarSlett
  3. Kanskje en burde få inn noen prosedyrer ved ekstremvær, det burde gå an å søke havn tidligere når en vet hva som kommer?

    Evt hvis en ikke gjør det, kan det betegnes som uaktsomt?

    SvarSlett
  4. Selvsagt bør en fokusere på å finne effektiv måte å rydde opp oljesøl. Likevel blir jo det brannslukking, det bør jo være bedre å forhindre hele brannen dersom det er mulig?

    SvarSlett
  5. Det er jo tull at alle skip skal gå til havn selvom det er meldt stiv kuling/liten storm. Båten her har fått motorstopp og derfor drevet inn. Nå vet en ikke noe om vedlikehold og siste sertefisering, men tror det er mye uflaks her.

    SvarSlett
  6. Selvsagt er det mye uflaks, det er bare at med en slik last blir konsekvensene så store når først uhellet inntreffer.

    SvarSlett
  7. Dette er bare trist. Langesund er en skjult
    perle som de fisefine Oslofolka ikke har oppdaget enda, og bra er det, de kan holde seg til Vestfoldkysten.

    Vi kan bare håpe at det ikke blir en oljekatastrofe der, det fortjener lokalbefolkningen virkelig ikke.

    SvarSlett
  8. Anonym som snakker om billige varer fra utlandet: Norge kjøper ikke olje fra utlandet når vi har egne ressurser.

    Dette gir nok mye etterarbeid og kommer til å koste skattebetalerne, men det er en liten pris å betale for å få reddet/beholde faunaen vår.
    Det er bare å håpe stormen løyer og nok frivillige i området til å rydde opp.
    Lykke til.

    SvarSlett
  9. hmmmm....ingen som har hørt om forsikringselskap her? båten har da en slik en? jeg ville gjerne se den som bulka bilen sin og laget kaos på veien, lot regninga gå til skattebetalere for ordne ryddingen.
    soleklart det er tragisk dette skjer, og kanskje vil merkes i mange år, men det er ikke oss som skal betale oppryddingen, det er forsikringen til båten og båtens selskap som må og skal stå for "regningen"

    SvarSlett
  10. I andre land blir det organisert frivillige hjelpemannskaper som vasker fugler osv. Jeg oppfordere alle som har tid, ikke bare i området, til å organisere seg og tilby sin hjelp hvor det er mulig. Dette er meget viktig ikke bare for Langesund, men for enhver av oss som er glad i naturen.

    SvarSlett
  11. Her går det kansje om liv og død for noen av mannskapet som er igjen på båten, her går det kanskje om en naturkatastrofe med tusenvis av døde fugler, fisk og andre dyr. Her går det kanskje om naturlandskaper som blir ødelagt for den kommende generasjon, og de fleste her diskuterer om hvem som skal betale for skadene. Hvor materialistiske har nordmenn blitt? Brett opp ermene og hjelp til hvor dere kan.

    SvarSlett
  12. Det har ingenting med materialisme å gjøre, ikke fra mitt ståsted i hvertfall.

    Hvor regningen blir plassert har en enorm betydning om hvorvidt det lønner seg å ta sjanser, hvorvidt det lønner seg med mangelfullt vedlikehold osv.

    Jeg sier ikke at det er tilfelle denne gangen men det må påligge et ansvar for rederi og befrakter som en av økonomiske grunner ikke kan ta lett på.

    Det skal koste å forurense, det er det beste insentiv til å unngå uhell.

    SvarSlett
  13. Ja, la alle frivillige begynne å vaske fugler og andre ting. Ta med Zalo´n og Ajaxen. :)

    SvarSlett
  14. Båten fikk ikke motorstopp!! Den lå til ankers fra tidligere på kvelden. Ankerkjettingen har ryke og besetninga har ikke fått starta opp tidsnok.

    SvarSlett
  15. Hvor lenge tar det før noen gjør noe her? Hvor mange fugler kommer til å dø en langsam og kvalfull død i oljesølet før dette blir organisert? Jeg forstår ikke hvorfor alt går så tregt. Dette minner meg om ulykken med Exxon-Valdez i 1989 i Alaska, alle satt på rompa til det var for sent.

    SvarSlett
  16. Jeg tar regningen!

    Bare sett i gang å gnikke på fugler, fjell og fisk i området. Jeg sender sjekker i øst og vest i etterkant.

    Vennlig hilsen S E Hagen, p t Sveits

    SvarSlett
  17. Ser ikke problemet her!!!!!for dn skaden som de har påført norge!!!!henrett dm ombord på båten!!!!ikke kast bort energi på å redd noe som det.
    ola donk får bare som fortjent i lengden......jevla idioter

    SvarSlett
  18. "Ser ikke problemet her!!!!!"

    Naturlig nok....

    SvarSlett
  19. KATASTROFE?? For hvem? Det var jo en KATASTROFE da Exxon-Valdez slapp ut litt olje i 1989, nå 20 år etter er det vel faktisk ikke mulig å se noen skader med det blotte øyet, gi det 30 år til og alt er 100% ryddet opp av seg selv. Om 10 år eller kasnkje så lite som 5 så vil det overhode ikke være mulig å se noe av denne nye såkalte "katastrofen". Slapp av folkens, naturen rydder opp selv.

    SvarSlett
  20. Nå er det slik at det alltid er forurenser som skal betale. Men i påvente av at skipets eiere og forsikringsselskap ban bli identefisert stiller den norske stat som garantist, Dette for at det ikke skal bli unødig tidsspill i forbindelse av opprydding og skadebegrensing pga økomomisk usikkerhet.

    SvarSlett
  21. Når dette nå er et faktum, så sett inn noen av våre 90.000 arbeidsledige til å rydde opp i griseriet. Lønn får de jo fra staten.......

    SvarSlett
  22. Glimrende idè! På tide å få alt fra sofasittende nordmenn til nye berikelser ut i friluft! Endelig kan disse gjøre noe nytte for seg !

    SvarSlett
  23. Vraket kan for øvrig forankres og bli stående, sosialistene maser jo støtt om flere asylplasser, her finnes det jo plenty! Kjærlig hilsen telemarkskar

    SvarSlett
  24. Hva skal til for at vi innser at det er ikke olja vi bør skrike etter, men etter Økologisk energi!
    Dette bør være nok en oppvekker for alle der ute som enda ikke klarer å forstå at olja er mer skadelig enn den gjør godt. Vi har teknologi til å utvinne økologisk energi billig.
    Det som holder oss igjen er regjeringen som har alle sine investeringer i olja!
    BE DEM SKIFTE!!
    Forbanna sauer, vi får som fortjent :(

    SvarSlett
  25. Nå er ikke dette en oljetanker heller da, slike skip har disse mengdene olje som drifstoff.

    SvarSlett
  26. Vanlig at disse båtene ligger til ankers tett opptil land rett på utsiden av det aktuelle havaristedet i påvente av innseiling. Slik kan de ligge i dagesvis. Var dette tilfellet også for Full City? Av bildene kan man se at den ene ankerkjettingen henger ute. Mulig han droppet ankeret etter motorhavari. Dersom han lå til ankers, tett opptil land i stormen sist natt og festet røyk, kan og bør man vurdere ansvarligheten til mannskapet!!

    SvarSlett
  27. Nå er det et faktum. Hjelpen har kommet for sent. Selv eieren av Langesund Bad, Lars Rise, er skuffet ettersom ingenting har skjedd på mer enn ti timer.

    Her er unnskyldningen:

    “Årsaken til at lensene ikke ble lagt ut tidligere var grov sjø som gjorde arbeidet vanskelig.- Vi må legge ut lensene slik at strømmen ikke tar de, og det må være sikkert for de som legger dem til, sier Morten Men Gallefoss, visebrannsjef og beredskapskoordinator"

    Er det bare pyser som arbeider i brannvesenet eller har de ikke forstått hvor alvorlig denne ulykka er?

    SvarSlett
  28. 23 små kinamenn til køys og ett ankerfeste ryker. Anker nr 2 (babord side) er på plass og har sannsynligvis ikke vært i sjøen!?Konsekvens; vi skal slite med tilgriset skjærgård i flere år fremover og masse død sjøfugl. Norske myndigheter har selv et stort ansvar for det som har oppstått som tillater at fartøy får ligge til ankers så tett på land.

    SvarSlett
  29. Når skal folk lære ?
    Kystverket har godkjent en ankringsplass for tett på land. Kystverket har ikke forlangt at det skulle være sterke taubåter stasjoneret i nærmeste nabolag dvs Langesund. Kystverket har heller ikke forlangt at fremmede skip som besøker norske havner skal ha oljesøl forsikring, som man har i USA. Eller drivankere som et skip også bør ha. Helt uforsvarlig… Politikerne sover jo som vanlig, tenker heller på farts gjennemsnitt måling og høyere avgifter.
    Etterpå klokskapen er dyr, men hvem tar ansvar her ?? Fagfolka og planleggerne i Kystverket er ansvarlige…. Men Bamble Kommune bør innse at de har sovet i timen de også.
    Kystverket må nå rydde opp og betale for gildet.
    Sivile søksmål kommer nok også i ettertid.
    Omtrentlighet og ansvarsfraskrivning er vel det vi nå kan forvente oss.

    SvarSlett
  30. For Alle's Informasjon.........

    Skipet er forsikret i London Steamship Mutual P+I Club. I Norge er de representeret av advokatfirmaet WIKBORG OG REIN. i Oslo.
    Eierne av Skipet er COSCO, det største Chinesiske
    shipping gruppen.
    Yara er befraktere, og disponent eiere er (de som leiet skipet fra Kinseserne) Oldendorff Carriers i Lubeck Tyskland via en dansk megler Copenship. Gjødningslasten skulle til Mexico.





    Dette blir nok milliard krav... desverre

    SvarSlett
  31. Jeg leser i avisen i dag at hundrevis av sjøfugl skal skytes. Hvorfor kom ingen tidligere og vasket og hjalp disse fuglene?

    Er vi nordmenn blitt slik at vi bare bryr oss om at badestrendene og hyttanlegg blir ødelagt. Fy for kapitalister.

    SvarSlett
  32. Dersom det stemmer at det utløses en bergningsfee på 10% av båtens verdi når kapeinen søker hjelp/slep, er det en mulig årsak til ulykken.

    Kapteiner kommer da under negativt økonomisk press fra sine eiere.

    Denne praksis må globalt endres av de internasjonale skipsorganisasjoner.

    SvarSlett