fredag 31. juli 2009

Nytt forlis, denne gang Norsk lastebåt.

Fraktbåten Langeland gikk rundt, besetningen på 6 er savnet. Hittil er bare flytevester og redningsflåte funnet, den svenske kystvakten bruker blandt annet helikopter i søket i Kosterfjorden.

Besetningen på den norske båten er fra Russland og Ukraina og båten var på vei til Moss lastet med stein.

Det blir meldt om dårlig vær i området og 4m høye bølger. Ulykken ble meldt inn rett etter klokka 7 , det var også meldt storm i området i natt.

Det svenske tankskipet Margita så Langeland klokken 5 og så ikke noe unormalt, funnet av redningsutstyr bekrefter at båten har gått ned fort, muligens har last forskjøvet seg ført til kantring?

Nødpeilesenderen er funnet men så langt har en ikke funnet noen av mannskapet, med 18 grader i sjøen er det fortsatt håp. Nå er skipet trolig lokalisert og det vurderes om det er trygt å sende dykkere ned.

Skipet ligger trolig for dypt til å dykke så selv om mannskapet kan overleve i opptil 20 timer i luftlommer kan ikke kystvaktens dykkere redde eventuelle overlevende.

En kasse med 6 redningsvester er funnet, pressetalsmann for redningsarbeidet sier: "vi fortsatt søker i håp om å finne dem i live".

En må vel tro at sjansene er små siden redningsutstyr ikke var tatt i bruk og skipet ligger sannsynligvis så dypt at dykkere ikke kommer ned.

En har nå gitt opp letingen etter overlevende, det er en tragisk hendelse og på grunn av hvor hurtig båten gikk ned var det nok ikke rare håpet.

Langeland er funnet på 108m dyp og en antar at mannskapet gikk ned med båten. Vg melder at Langeland i 2007 fikk flere anmerkninger ved en inspeksjon i Gøteborg og i Landskrona fikk skipet ikke forlate havn før utbedringer ble gjort.

Bilder av Langeland

Langeland blir foreløpig ikke hevet.

Lukene var ikke festet, det kommer frem av undervannsfilm og kan ha vært grunnen til at Langeland sank.

15 kommentarer:

  1. Uten forkleinelse for at dette er en tragisk ulykke med mulig tap av menneskeliv: Er dette virkelig en NORSK båt? Antagelig er den registrert på Bahamas eller andre skatteparadiser og den hadde russisk mannskap. At eier/management holder til i Bergen gjør ikke dette skipet til "norskt" etter min mening.

    SvarSlett
  2. Båten er norsk. Har norsk flagg, er norsk bygd, og eies å drives av samme samme norske selskap.

    SvarSlett
  3. Din mening viser bare hvor lite du kjenner til Norsk skipsfart.
    Fartøyrt er Norsk registrert i Norsk Internasjonalt skipsregister med hjemme havn Bergen.

    SvarSlett
  4. Til anonym 10:15

    Hva er det du vil frem til? Er det faan relevant om det er norsk båt eller ikke? En tragisk ulykke som dette her, også prøver du å gjøre dette til en nasjonalistisk debatt??
    Faan skam deg!

    SvarSlett
  5. Et nytt tragisk forlis med skip som har stein som last. Skip med stein som last skulle hatt forbud mot å gå ut i uvær da lasten lett kan forskyve seg.
    Da sier det seg selv at det lett kan kantre.

    SvarSlett
  6. Alvorlig talt, dette rederiet har drevet med grus transport i ca 40 år. Skikkelige sjøfolk har dei og hatt. Tenk litt på dei etterlatte.
    Skipper som har seilt på selvlossere i over 20 år i mykje dårligere ver enn det he.

    SvarSlett
  7. Båten er registert i Tyskland

    SvarSlett
  8. Hvis man skal komme med en kommentar, så skal man være vidende om fakta. Ellers skal man holde sig fra at det. Her er tale om 6 meneskeliv som er gået tabt...
    Fakta::: skibets data..
    LANGELAND
    Imo nr. 7113727.
    FLAG: NORWAY INTERNATIONAL REGISTER.
    MANAGER/OWNER: MYKLEBUSTHAUG MANAGEMENT FONNES - NORWAY
    INSURER : GARD P&I CLUB NORWAY..

    SvarSlett
  9. Hvis alle båter lastet med stein skulle ha forbud mot å gå ut i uvær, ja da hadde det blitt trangt i mange havner! Stein er jo snart Norges største eksportartikkel. Forøvrig: mange andre typer last utgjør større fare for forskyvning enn stein, f.eks, korn, utrimmet malm-last etc.

    SvarSlett
  10. Jeg tror enkelte skulle holde seg fra å komentere en sak de umulig kan ha greie på, først å fremst fordi dere ikke var der da det skjedde.
    En tragedie er skjedd og en etterforskning vil ganske sikkert bli satt i gang.
    Tenk på de som sitter igjen med savnet etter sine som er vekk, hvilken nasjonalitet de har er av underordnet betydning.
    Til yterligere informasjon kan jeg si at Langeland var et utmerket skip og en fantastisk sjøbåt, jeg har selv vert styrmann og skipsfører på den i 10 år.

    SvarSlett
  11. Slike Forlis som vi har vert vitne til med Ms Langeland er Søjøfolk og dies familie,samt alle menneskene bak og i rederiets verst tenkelige mareritt.
    Å dra i gang en debatt om stein båter kontra andre skip og hvor vitt disse skal kune seile i skifende værforhold er bare bortkastet tid, de som imidlertid er viktig for oss alle er å finne årsaken slik at dette ikke skjer i gjen.
    Et tett skip som Langeland kan ikke synke.for at skipet skal være tett er de en sellfølge at skipet er skalket og sjøklart, men dette er elementert godt sjømannskaps første bud og sjøfolks fordømte plikt. ms Langeland har ridd av mangèn høststorm i Nordsjøen, skagerak og Nordatlanteren. Eg har selv jobbet på Langeland, de er derfor med vantru eg ser at skipet er forlist på svenskekysten.mine kondulanser går til alle pårørende til manskapet og skipets eiere
    og andre denne tragedien rammer.

    SvarSlett
  12. Til deg som sier båten er registert i Tyskland; Sjekk data på riktig skip neste gang!!!

    SvarSlett
  13. stein eller ikke, alle løsmasser har en form for
    rasvinkel.
    jeg har selv lastet langeland mange ganger,
    og har sett at hver eneste gang at de har trimmet lasten, helt ut til sidene.
    men kan ikke svare for om det er gjort i dette tilfellet.
    teoretisk, så skal et skip være så "tett" at det
    kan velte helt rundt, uten å synke tvert.
    men sannsynlig vil lukene "sprenges" hvis den går på hodet.( kommer an på lasten )
    pga. været, må en vel også anta at skipet var stormsikret.
    ang. registrering :
    MELDING
    Skipsnavn LANGELAND
    Kjenningssignal LDJB3
    Hjemsted BERGEN
    IMO nr IMO 7113727
    Reg. pliktig JA
    Bygge verft
    Bygge nr 91
    Verft GEORG EIDES SØNNER
    Byggested HØYLANDSBYGD, NORGE
    Byggeår 1971
    Tidligere registrert NORGE
    med navn LANGELAND
    Avgift betalt 2009.01.28
    Fagforening FEDERATION OF SEAMEN AND DEEP SEA FISHERMEN TRADES UNION, POLAND
    Adresse 5/6 KARLINOWSKI AGO STRASSE 20/206 GDANSK, POLAND
    CSR pliktig JA

    SvarSlett
  14. Om et par uker så har media funnet ut at hele mannskapet er hjemme/påmønstret nytt skip, og hele greia er en forsikringssvindel... Har dere lest skipets historikk? Jeg synes dette er suspekt (og håper virkelig at jeg har rett, ellers så er dette virkelig tragisk).

    SvarSlett
  15. Du erså flink t å skrive

    SvarSlett