torsdag 13. august 2009

Pirat som yrkesvalg?

Piratvirksomhet utenfor Afrika og i Asia er ikke uvanlig men blir skip kapret på disse kanter også, det russiske lasteskipet Arctic Sea har forsvunnet sporløst.

Skipet ble 24 juli bordet utenfor svenskekysten av personer kledd som politi, besetningen ble bundet før angriperene tilsynelatende forlot skipet etter 12 timer.

Siden 28 juli har en ikke hørt fra besetningen og russiske ubåter skal nå lete etter båten, portugisiske myndigheter har også vært i sving med leting men ikke et livstegn.

Det er svært lenge siden sjørøvere herjet i europeiske farvann med unntak av Kaptein Sabeltann og skatten i Kjuttaviga.

En mistenker skipet for illegal last, virker litt rart å kapre et skip som bare fører tømmer ja..

Kapteinens siste ord til sin kone. Det ble meldt at skipet hadde lagt til kai i Spania men det stemmer ikke i følge spanske og russiske myndigheter.

Båten kan ha blitt angrepet to ganger i følge Eu-kommisjonen, mystiske greier..

Arctic Sea observert utenfor Kapp Verde. Russiske marinefartøy på vei.

Nå er det kommet krav om løsepenger, observasjonen av Arctic Sea utenfor Kapp Verde skal ikke ha medført riktighet.

Skipet kan ha sendt ut signaler i dag men det er godt mulig det er falske signaler for å forvirre letingen, det er ingen problem å forfalske signaler.

13 kommentarer:

  1. 1: de som bordet skipet, var terrorister og motstandere av Russland. De festet sikkert en del tidsinnstilte bomber i løpet av de timene. Ubåt er nok rette redskapet for leting nå.

    2. Smuglerskip..masse narko eller våpen inni uthulte tømmerstokker gjemt blant de ikke fullt så uthulte..

    Fantasien blomstrer :-)

    SvarSlett
  2. Mente å lese at dette skipet opprinnelig var på vei til Nord-Korea.

    Er det en havets versjon av Hamilton sin "no loose ends" vi ser her?

    SvarSlett
  3. Merkeligst er det vel at det tar så lang tid å varsle rette myndigheter??
    Skip har jo nå alarm mot nettopp slike tilfeller, innført etter krav fra USA.

    SvarSlett
  4. merkelig at ikke Svenske eller Danske myndigheter tok rapport like etter hendelsen i Østersjøen. Merkelig !

    SvarSlett
  5. "merkelig at ikke Svenske eller Danske myndigheter tok rapport like etter hendelsen i Østersjøen."

    Rederiet meldte ikke ifra før mange dager etter skipet hadde forlatt Østersjøen. Spørs om ikke det er fler enn piratene som ikke har rent mel i posen.

    SvarSlett
  6. Alle skip på denne størrelse har AIS ombord. Dette er ett automatisk system som sender posisjon, kurs, fart + masse annen informasjon til ett sentralt system. Hvorfor er det ingen av journalistene som prøver å finne skipets tidligere bevelgelser i AIS-systemet? (Nå er sansynligvis senderen ombord satt ut av drift..)

    AIS er tilgjengelig på nettet, men bare med aktuell posisjon (for hvermansen) men det skulle forundre meg mye om ikke noe ligger lagret der..

    SvarSlett
  7. AIS logges nødvendigvis ikke, dette går over vhf, og har begrenset rekkevidde, og er mest et nyttig verktøy for fartøy i normal rekkevidde.(10-100km avhengig av forholdene) dette er et rent suplement til radar, og ingenting annet, er det ikke andre båter i området, er det heller ingen som får opp AIS-tracking på fartøyet...

    SvarSlett
  8. Nei, dette er nok noe som mannskapet om bord på båten har icenesatt...Hele saken virker meget merkelig

    SvarSlett
  9. Ennå en sak som det tar lang tid før noen vanlige mennesker får vite hva som egentlig skjedde. Hvis det var noe snuskete som skjedde her vil mine barnebarn få se det på discovery channel..

    Men det står i vg sin dekning av saken at en del utstyr ble ødelagt i østersjøen så kanskje AIS en røyk her og.. men da ville det vært logisk at de søkte til havn med en gang.. hvis ikke kan jo hvem som helst med internett tilgang finne ut hvor båten er.. Det finnes egne nettsteder for såkalte "Ship spottere"

    SvarSlett
  10. AIS er tilgjengelig.

    Google artic sea ais site:marinetraffic.com

    SvarSlett
  11. Legg spesielt merke til de rare bevegelsene på kartet for den 24. juli. Tydelig at det skjedde noe der.

    SvarSlett
  12. Er nok ikke bare tømmer og bark som er fraktet her, la oss håpe at skipsbesetningen er fri fra skyld og i god behold.

    SvarSlett
  13. Ja det er mye vondt og leit i verden.

    SvarSlett